national
Suite 500, 419 7th Street, NW. Washington, D.C. 20004-2293
(202) 626-8800 (FAX) 737-9189 or 347-5907 http://Iwww.nrlc.org

committee, inc.
MEDIA BA R DER: FOR FURTHER INF ATION:
Tuesday, February 25, 1997 Douglas Johnson, Legislative Director

(202) 626-8820, (301) 502-1170

AMA's American Medical News and Public Broadcasting's Media
Matters Independently Report that Pro-Abortion Groups Have
Badly Misled the Press and the Public About Partial-Birth Abortions

""The pro-choice movement has lost a lot of credibility during this debate, not just with the
general public, but with our pro-choice friends in Congress. Even the White House is now
questioning the accuracy of some of the information given to it on this issue. . . .I think we
should tell them the truth, let them vote and move on."

- Ron Fitzsimmons, executive director, National Coalition of Abortion Providers

Leaders of prominent abortion industry associations and other pro-abortion groups have badly misled
the press and the public regarding the key issues surrounding partial-birth abortions, according to new
investigative reports by the AMA newspaper American Medical News and by Media Matters, a
media-review program funded in part by the Corporation for Public Broadcasting.

The report in this week's (March 3) edition of American Medical News contains quotations --
startling in their candor -- by Ron Fitzsimmons, the executive director of the National Coalition
of Abortion Providers (NCAP), a major "trade association' of abortion providers. NCAP
represents about 220 independently owned abortion clinics. Fitzsimmons says that leaders of
the "abortion-rights'' movement tried to defeat the Partial-Birth Abortion Ban Act by telling
the press and the public that the procedures were done very rarely and only in extreme
circumstances, even though he and some others in the pro-abortion movement knew that these
claims were untrue.

Pro-abortion spokespersons should drop their "spins" and "half-truths," and stop apologizing for
partial-birth abortions, says Fitzsimmons -- who now believes that the disinformation has hurt the
very abortionists whom he represents.

"When you're a doctor who does these abortions and the leaders of your movement appear
before Congress and go on network news and say these procedures are done in only the most
tragic of circumstances, how do you think it makes you feel? You kmow they're primarily done
on healthy women and healthy fetuses, and it makes you feel like a dirty little abortionist with a
dirty little secret,”" Fitzsimmons said. "I think we should tell them the truth, let them vote and
move on."



PRO-ABORTION GROUPS MISLED PRESS, PUBLIC, 2

New Reports Validate Early Statements by Ban Supporters

Since introduction of the Partial-Birth Abortion Ban Act in June, 1995, bill author Rep. Charles
Canady (R-Fl.) and NRLC have emphasized that partial-birth abortions are performed routinely on
healthy babies of healthy mothers during the fifth and sixth months of pregnancy. These abortions
are also performed more rarely in the seventh month and later; these "third-trimester" cases
sometimes involve women or babies with medical difficulties, sometimes not. [Press releases and
factsheets issued by NRLC and by Mr. Canady's office-from June, 1995 onward are available on
request. |

Also from the start, abortion-industry groups such as the National Abortion Federation (NAF) and the
Planned Parenthood Federation of America (PPFA) insisted that the method was used very rarely, and
only or nearly only in cases where the mother's life was endangered or the baby had lethal anomalies.
As the American Medical News report concludes, "Abortion rights activists. . . have consistently
claimed it is done only when the woman's life is at risk or the fetus has a condition incompatible with
life. And the numbers are small, they said, only 500 to 600 a year."

[Typical of many such claims was a Nov. 1, 1995 PPFA press release: "The procedure, dilation and
extraction (D&X), is extremely rare and done only in cases when the woman's life is in danger or in
cases of extreme fetal abnormality." Even foday, the home page of the National Abortion
Federation, a "'trade association' of abortion clinics, informs journalists and other web visitors,
"This particular procedure is used only in about 500 cases per year, generally after 20 weeks of
pregnancy, and most often when there is a severe fetal anomaly or maternal health problem
detected late in pregnancy.']

Some on Pro-Abortion Side Knew Their Claims Were Untrue

These assertions by the pro-abortion advocates were adopted as simple fact by many journalists.
They have been repeatedly transmitted as fact or as information from authoritative sources by major
television networks, wire services, and newspapers. Yet, at least some prominent pro-abortion
leaders knew all along that these claims were untrue.

Fitzsimmons admits that when he was interviewed in November, 1995, for a Nightline program
on partial-birth abortion, he (in his own words) "lied" by saying women have these abortions
only in the most extreme circumstances of life endangerment or fetal anomaly. Fitzsimmons
told American Medical News that he knew this was untrue, because when the Partial-Birth
Abortion Ban Act was first introduced (in June, 1995), he called doctors who use the method,
and "I learned right away that this was being done for the most part in cases that did not
involve those extreme circumstances."

Kathryn Kolbert Counsels Strategy of Evasion

The American Medical News story also quotes from a 1996 meeting of the National Abortion
Federation, at which a public relations strategy for dealing with the bill was laid out by Kathryn
Kolbert, vice-president of the New York-based Center for Reproductive Law and Policy, who is
described as "one of the chief architects of the movement's opposition to the bill." At the session,



PRO-ABORTION GROUPS MISLED PRESS, PUBLIC, 3

Kolbert "urged those attending the session not to get 'sidetracked’ by their opponents' efforts to get
them to discuss the specifics of the procedure," American Medical News reports.

"I urge incredible restraint here, to focus on your message and stick to it, because otherwise we'll get
creamed," Kolbert told the group. "If the debate is whether the fetus feels pain, we lose. If the debate
in the public arena is what's the effect of anesthesia, we'll lose. If the debate is whether or not women
ought to be entitled to late abortion, we probably will lose. But if the debate is on the circumstances
of individual women... then I think we can win these fights."

CPB Media Matters Investigation Finds Press Adopted Pro-abortion Misinformation

The American Medical News report says that Fitzsimmons agrees that the vast majority of partial-
birth abortion are performed in the 20-plus-week range [late second trimester] on healthy fetuses and
healthy mothers. Fitzsimmons comments, "The abortion rights folks knew i, the anti-abortion folks
know it, and so, probably, does everyone else."

In NRLC's judgment, however, "everyone else" clearly does not know that partial-birth abortions are
performed thousands of times annually on healthy babies of healthy mothers in the fifth and sixth
months of pregnancy. They have repeatedly been told just the opposite by reporters and editors for
many of the top broadcast and print outlets.

That assessment by NRLC is confirmed by the findings of an investigative report by journalists
for Media Matters, a quarterly TV magazine funded in part by the Corporation for Public
Broadcasting. In an edition now airing on some PBS affiliates, the Media Matters journalists
concluded that much of the major media coverage of the Partial-Birth Abortion Ban Act has
been riddled with misinformation that journalists uncritically adopted from pro-abortion
organizations.

The 20-minute report, titled "Partial Truth," is part of a one-hour Media Matters edition that was
released to PBS affiliates beginning January 24. Media Matters describes itself as "a series that
looks critically at news media performance." The program is hosted by executive editor Alex Jones,
a Pulitzer Prize-winning journalist who also hosts National Public Radio's weekly show On the
Media. The investigation of partial-birth abortion coverage was reported by Terry Eastland, editor of
Forbes MediaCritic Online, and produced by two-time Emmy documentary nominee Joseph Dorman.

The Media Matters team's investigation on the partial-birth abortion story found that many journalists
"did little original reporting and willingly accepted information from pro-choice sources -- which
turned out to be inaccurate," say the producers. From the time the Partial-Birth Abortion Ban
Act was introduced in June, 1995, until the final votes on President Clinton's veto in
September, 1996, most ""reporters tended to accept as true the assertions of the abortion-rights
side, despite evidence calling into question their claims."

The program focused on three specific disputed issues. From the beginning, Eastland states,
"Abortion opponents claimed that the procedure was used thousands of times a year, mainly in the
second trimester of pregnancy, and mostly on the healthy fetuses of healthy mothers. Countering
their campaign, abortion-rights groups said that the procedure was used only several hundred times a



PRO-ABORTION GROUPS MISLED PRESS, PUBLIC, 4

year, mainly in the third trimester, and almost always in cases of severe fetal deformity and to protect
the health or the life of the mother." After displaying press releases in which NAF, NARAL, and
PPFA that made just such claims regarding the number and circumstances of the procedures, the
program shows how the pro-abortion side's assertions were adopted as fact by the Washington Post,
the Los Angeles Times, and many others.

"In reporting these claims, journalists tended to accept as fact assertions provided by abortion-
rights groups," Eastland concludes, noting that the mainstream press did no independent
checking on the pro-abortion claims for 14 months after the bill was introduced. "I think that
the coverage of the partial-birth abortion debate has been abysmal," Time magazine's Karen Tumulty
told Media Matters. "By and large, most news organizations have been far more willing to accept
what facts, figures and examples are offered by the abortion-rights side, and to discount the other
side's argument."

A June 2, 1996 60 Minutes program on partial-birth abortion receives particularly sharp criticism.
"The piece that 60 Minutes did really fell into all the traps that this whole debate presented,"
commented Time's Tumulty. "They used these incredibly tragic examples, but examples that only
portrayed basically one side of the debate." Eastland adds that 60 Minutes "made little effort to
convey the view of abortion opponents that the procedure is most often used on healthy fetuses in the
second trimester.” [A detailed critique of the 60 Minutes program is available from NRLC.]

Bergen Record and Washington Post Belatedly Investigate Claims

Finally, in September, 1996, the Bergen Record and then the Washington Post published articles
based in part on interviews with multiple abortion doctors who regularly perform partial-birth
abortions. On each of the three key disputed issues examined by Media Matters-- how often the
procedure is performed, at what point in pregnancy, and for what typical reasons-- the Post and
Record reports offered support for the assertions of NRLC and other key bill supporters.

Media Matters interviewed Ruth Padawer, a Bergen Record reporter who interviewed two different
doctors at a single New Jersey clinic. The doctors independently told her that over 1,500 partial-birth
abortions are performed annually at that single clinic -- "close to three times the number that
abortion-rights advocates had claimed for the entire country-- and the procedure was mainly done in
the second trimester on healthy fetuses," Eastland notes. The abortion doctors at the clinic "say only
a 'minuscule amount' are for medical reasons," the Record reported. One abortion doctor told
Padawer, "Most are Medicaid patients, black and white, and most are for elective, not medical,
reasons: people who didn't realize, or didn't care, how far along they were. Most are teenagers."
"One of the unsettling things of what I found of the reporting, was the discovery that the pro-choice
side was playing fast and loose with the facts, and there's a credibility gap there that there wasn't
before for me," Padawer told Media Matters.

Media Matters also interviewed Washington Post medical writer David Brown, M.D., who was
assigned to do an in-depth report on the subject "after complaints from anti-abortion groups" about
the paper's repeated adoption of the pro-abortion line in news stories. Brown wrote two lengthy
articles on the subject, published September 17, which included information from five doctors who
perform partial-birth abortions (not those interviewed by the Record). ""Cases in which the



PRO-ABORTION GROUPS MISLED PRESS, PUBLIC, 5

mother's life were at risk were extremely rare," Brown told Media Matters. '"Most people who
got this procedure were really not very different from most people who got abortions."

Misinformation Persists in the Press

Despite these reports, and similar information available in much earlier interviews with partial-birth
abortionists in American Medical News, the pro-abortion disinformation has continued to be
presented to the American people as fact by many journalists. For example: CBS's This Morning,
Sept. 20, correspondent Linda Douglass, "[The bill would ban] rare, late-term abortions, usually
done only in cases where the fetus is severely deformed." Time, Sept. 30, "Experts estimate that
partial-birth abortion accounts for perhaps 600 of the 1.5 million abortions performed in the U.S. each
year," and, "In many such abortions, the fetus is so severely deformed or the pregnancy so
complicated that carrying the child to term would threaten the life or health of the mother." Los
Angeles Times, Sept. 27: "The [partial-birth abortion] procedure is generally used when the fetuses
have fatal birth defects or when the mother's health is in jeopardy."

Media Distortions Regarding the Clinton-Daschle Proposal

The American Medical News report observes that the ""abortion rights" side's strategy is "to try
to narrow the focus of the debate to third-trimester abortions, which are far fewer in number
than those done in the late second trimester and more frequently done for reasons of fetal
anomaly." But this diversionary strategy depends heavily on the continuation of careless and
gullible coverage of the issue by the news media, which persists to this day.

In recent months, we at NRLC have seen many highly misleading press reports, suggesting that
President Clinton and Senate Democratic Leader Tom Daschle have indicated a willingness to accept
a ban on partial-birth abortions if a "narrow" exception were added for various "serious health"
circumstances. In fact, however. the Clinton-Daschie proposal hardly overlaps at all with the Partial-
Birth Abortion Ban Act, which would prohibit partial-birth abortions (except to save the life of the
mother) regardless of the exact age of the baby. The substantial majority of partial-birth abortions --
thousands annually -- are performed on healthy babies of healthy mothers in the fifth and sixth
months of pregnancy, but the Clinton-Daschle proposal would apply absolutely no restrictions
whatever until the seventh month.

Furthermore, the Clinton-Daschle proposal would allow partial-birth abortions even in the seventh
month and later if an abortionist asserts that the procedure will somehow protect a mother's future
fertility -- medical nonsense. but clastic enough to allow any abortion at all. The Physicians' Ad Hoc
Coalition for Truth (PHACT) -- made up of over 400 physician-specialists, including former Surgeon
General C. Everett Koop -- says that "partial-birth abortion is never medically necessary to protect a
mother's health or future fertility. On the contrary. this procedure... can pose a significant threat to
both her immediate health and future fertility."

NRLC has published a number of detailed critiques of media-amplified misinformation regarding
partial-birth abortions, which are available on request from the NRLC Federal Legislative Office,

(202) 626-8820, fax (202) 347-3668, e-mail: Douglas5I@aol.com.
AMN_.PR 2/26/970730



