
 

 

1 

 
To:  Editors, reporters, and other interested persons 
 
From:  Douglas Johnson, Legislative Director, National Right to Life Committee 
  202-626-8820, Legfederal@aol.com, www.nrlc.org 
 
Re:  Revival of some old myths about Roe v. Wade and partial-birth abortion 
 
Date:  February 14, 2003 
 
 
Many media outlets published abortion-related stories in January, on the occasion of the 30th 
anniversary of the Supreme Court decision in Roe v. Wade.  Many of those stories contained 
demonstrable errors, some of these apparently adopted uncritically from polemical materials 
issued by pro-abortion advocacy groups.  This memo offers critiques of several of the most 
common errors.  Some of these points are pertinent to anticipated upcoming coverage of debate in 
Congress (and in some state legislatures) on bills relating to abortion and other issues involving 
members of the species Homo sapiens prior to full live birth.   
 
Additional documentation on current pro- life issues in Congress, including partia l-birth abortion 
and human cloning, may be found on the National Right to Life website at www.nrlc.org under 
“Legislation:  Current Issues,” or obtained by contacting us at Legfederal@aol.com. 
 
 Counting to Nine 
 
 “What keeps Roe standing is the razor-thin five-vote majority that has stood by the 
decision.”  – Time magazine, Jan. 27, 2003.  (Many similar examples from other major 
media, including the Associated Press.) 
 
National Right to Life believes that Roe v. Wade should be overturned, the result of which would be to 
allow elected legislators to enact protective legislation to the degree desired by those who elect them.  
Therefore, it would be welcome news if in fact “only” five Supreme Court justices supported Roe.  
Regrettably, however, six current justices have voted to affirm Roe v. Wade:  Justices Breyer, 
Ginsburg, Kennedy, O’Connor, Souter, and Stevens.  Only three of the current justices have ever voted 
to overturn or substantially scale back Roe:  Justices Rehnquist, Scalia, and Thomas.   
 
Why the discrepancy?  It seems that some pro-abortion groups think that “five to four” sounds better 
than “six to three,” so they are counting Justice Anthony Kennedy as a Roe opponent.  But in fact, 
Kennedy in the 1992 Casey ruling voted to reaffirm Roe, with the result that Roe was reaffirmed, 5-4, 
rather than being overturned.  (Since then, one of the four anti-Roe justices, Byron White, was replaced 
by a pro-Roe justice, Ruth Bader Ginsburg.)  In the 2000 Stenberg decision, Justice Kennedy voted to 
uphold Nebraska’s ban on partial-birth abortion method as consistent with Roe/Casey. 
 

 



 

 

2 

Will some journalists continue to count Justice Kennedy as an opponent of Roe, although he has voted 
to allow abortion for any reason until “viability,” merely because he voted to permit a ban on the 
method of partial-birth abortion?  If so, for the sake of consistency, it would seem that they should also 
report that 70% of the public must also “oppose Roe v. Wade,” since that is the percentage that favors a 
ban on partial-birth abortion in both the second and third trimesters, according to the Gallup poll (Jan. 
10-12, 2003).1 
 
 The Amazing Elastic Roe v. Wade 
 
 “Do you favor the Supreme Court ruling that women have the right to an 
abortion during the first three months of their pregnancy?” – Time/CNN poll question, 
published in Time, January 27, 2003.   “The U.S. Supreme Court ruled in 1973 that a 
woman can have an abortion if she wants one at any time during the first three months 
of pregnancy.  Do you favor or oppose that ruling?” – ABC News/Washington Post poll, 
Jan. 16-20, 2003. 
 
 “The Supreme Court voted 7-2 on Jan. 22, 1973, to legalize abortions in the first 
three months after conception.”  – Washington Times, Jan. 23, 2003.  “ . . . the 1973 Roe 
v. Wade decision, which determined that a woman's constitutional privacy rights 
entitled her to get an abortion in the first trimester of her pregnancy.” – from “Abortion, 
Cloning Are on Bush Agenda,” Washington Post, Jan. 23, 2003 (but retracted in Jan. 24 
“Corrections” column).  
 
The notion that the “right to abortion” articulated in Roe v. Wade and Doe v. Bolton was limited in any 
significant way to “the first trimester” is a misconception that was repudiated by major news outlets 
decades ago, because it is gravely misleading and has been repeatedly rebutted by the Supreme Court 
itself.  Yet, as the quotes above demonstrate, this hoary distortion seems to be having a resurgence 
lately.  
 
In Roe, and in many subsequent decisions, the Court made it clear that abortion had to be allowed for 
any reason whatever through the second trimester.  The original ruling left the door open for minor 
medical-practice regulations to protect women's health in the second trimester, but it was clear from 
the language of the decision that these regulations could not amount to much, and they never did.  
After months of research on the partial-birth abortion debate, Washington Post medical writer David 
Brown, M.D., accurately summarized the Roe v. Wade ruling in an article published Sept. 17, 1996, 
edition of that newspaper.  Dr. Brown wrote:  
 

The landmark Supreme Court decisions Roe v. Wade and Doe v. Bolton, decided 
together in 1973, permit abortion on demand up until the time of fetal “viability.”2 

                                                 

 1 The January, 2003 Gallup poll found that 70% favored and 25% opposed “a law that would make 
it illegal to perform a specific abortion procedure conducted in the last six months of pregnancy known as 
‘partial birth abortion,’ except in cases necessary to save the life of the mother.” (margin of error +/- 3%) 

 2  “Viability,”  the capacity of the baby to survive independently of the mother with technological 
assistance, currently is reached in the late weeks of the second trimester. 



 

 

3 

 
[Note:  References to Roe are generally understood to apply to Doe as well, since both decisions were 
issued on the same day, and the Court said in Roe, “That opinion and this one, of course, are to be read 
together.”]   
 
The Post story went on to explain that even after “viability,” the Court said that states must permit 
abortions sought for reasons of “health,” explicitly defined to include (quoting the Court in Doe), “all 
factors -- physical, emotional, psychological, familial and the woman's age -- relevant to the well-
being of the patient.”  Dr. Brown concluded, “Because of this definition, life-threatening conditions 
need not exist in order for a woman to get a third-trimester abortion.” 
  
The “first three months” formula was formally declared erroneous in the early 1980s by senior 
news executives of The New York Times, the Associated Press, and others.  For example, in 1982 
the national editor of The New York Times decreed that “brief references to the Supreme Court's 
1973 decision on abortion should say simply that the court legalized abortion,” because “the  
phrase ‘in the first three months of pregnancy’ might be incorrectly interpreted to mean that 
abortions in the last six months of pregnancy remain illegal.”  Associated Press Vice President 
and Executive Editor Louis D. Boccardi wrote in a September, 1981 directive, “The decision is 
often misreported, even now. . . . For summary purposes, you can say the court legalized 
abortion in 1973. . . . Thus, it’s wrong to say only that the court approved abortion in the first 
three months.  It did that, but more.”  These documents are available on request. 
 
Anyone still laboring under the misconception that there was something different about “the first three 
months” was corrected again by the Supreme Court itself in the 1992 Casey ruling.  In that ruling, the 
Court reaffirmed Roe v. Wade on a vote of 5 to 4, and held that the “abortion right” applied with equal 
force throughout the first and second trimesters until “viability.”  The Court explicitly repudiated 
any distinction whatever between the first and second trimesters, writing, “We reject the 
trimester framework, which we do not consider to be part of the essential holding of Roe.”  Why, 
then, should pollsters represent that it was indeed the “essential holding of Roe”? 
 
It is also noteworthy that in the 2000 Stenberg ruling, the Supreme Court struck down Nebraska's ban 
on partial-birth abortions, a method used in the fifth month of pregnancy and later (never in the first 
trimester).  The five-justice majority said that such a ban was inconsistent with, yes, Roe v. Wade. 
 
Why, then, does the bogus “first three months” formulation keep cropping up?  In some cases,  it 
appears to reflect a desire, unconscious or otherwise, to “prettify” Roe – that is, to describe it in the 
manner least offensive to the greatest number of people.3   Despite such cosmetic work, the 

                                                 

 3  It appears that in the minds of some, Roe is a very elastic concept that can easily be expanded or 
contracted depending on which version serves a particular story line.  The inconsistent treatment of Roe is 
especially evident in the January 27 edition of Time magazine.  As quoted above, the Time/CNN poll asked 
respondents if they favored the Supreme Court decision that allowed women to obtain abortions “during the 
first three months of their pregnancy.”  If the Time/CNN pollster had happened to telephone Supreme Court 
Justice Anthony Kennedy, presumably the justice would have responded as he did in the Casey and 
Stenberg rulings: that the woman has a “constitutional right” to obtain an abortion for any reason she 
chooses not only in the first three months, but all the way up to “viability” (about 5½ months).  Thus, the 



 

 

4 

Washington Post/ABC poll – which itself propagates the same error – shows public support for the 
ruling has dropped 11 points in ten years.4 
 
 Discredited Myths About Partial-Birth Abortion 
 
 A so-called partial-birth abortion is defined generally as a late-term procedure in 
which the fetus is aborted after it is partially outside the mother's body. It is usually 
performed in cases when the mother's life is threatened or the fetus is deformed.  – 
from “Anti-abortion lobby counting on victories in 108th Congress,” by Pamela Brogan, 
Gannett News Service, December 17, 2002.  (Similar examples sighted in other media.) 
 
When the federal Partial-Birth Abortion Ban Act was first introduced in mid-1995, there already was 
abundant evidence that some abortionists employed the partial-birth method routinely for purely 
elective abortions.   In articles, interviews, and legislative testimony, prominent abortionists had 
readily admitted to using the method to perform thousands of abortions, mostly purely elective. Their 
printed admissions were widely circulated to the media by NRLC and other groups, and by lawmakers 
supporting the bill.  However, many major news outlets chose to ignore this evidence and to 
uncritically adopt the unsupported claims of the pro-abortion lobby that the partial-birth abortion 
method was used only rarely and nearly always in cases involving acute medical problems with the 
mother or baby. [Innumerable examples of such reporting are available on request.] 
 
However, belatedly, towards the end of 1996, some major newspapers, including the Washington Post 
and the Record in northern New Jersey, actually went out and investigated. They found numerous 
abortionists who admitted to routinely employing the method for abortions on healthy mothers with 
healthy babies in the fifth and sixth months of pregnancy.  To cite just one example, on September 15, 
1996, the Record (Bergen, New Jersey) published a report by staff writer Ruth Padawer, based on 
separate interviews with two abortionists, who independently told her that they performed over 1,500 
partial-birth abortions annually in their single facility -- which was roughly triple the nationwide 
figures then being given out by pro-abortion advocacy and industry gr oups and reported as fact by 
many journalists.  As to why they performed these procedures: 
 

                                                                                                                                                                
Time pollster would have counted Justice Kennedy as among the 55% deemed to support Roe in that poll.   
Yet in the article that accompanied the published poll, Justice Kennedy was counted as an anti-Roe justice 
(to produce the “razor-thin five-vote majority”), apparently on the basis of his vote to uphold a ban on the 
partial-birth abortion method – a method which is never used in the first trimester and is used mostly in the 
fifth and sixth months.  

 4  The Post reported, “A new Washington Post-ABC News Poll found majority support for the 
ruling in Roe v. Wade [mischaracterized as legalizing abortion “during the first three months of 
pregnancy”], but also showed that opposition to the decision has risen since the 20th anniversary in 1993.  
In the poll, 54 percent of those surveyed said they favored the Supreme Court ruling that legalized abortion, 
with 44 percent opposed.  Ten years ago, 65 percent favored the ruling, with 33 percent opposed.”  
“Democratic Candidates Vow To Protect Abortion Rights,” by Dan Balz, Washington Post, Jan. 22, 2003,  
www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A25818-2003Jan22.html 
 



 

 

5 

“We have an occasional amnio abnormality, but it's a minuscule amount," said one of 
the doctors at Metropolitan Medical, an assessment confirmed by another doctor 
there.  “Most are Medicaid patients, black and white, and most are for elective, not 
medical, reasons:  people who didn't realize, or didn't care, how far along they were.  
Most are teenagers.”  (The Record, September 15, 1996) 

 
The September 17, 1996 edition of the Washington Post contained the results of a lengthy  
investigation conducted by reporters Barbara Vobejda and David M. Brown, M.D., who interviewed 
several abortionists (not those in New Jersey), and concluded:   
 

Furthermore, in most cases where the procedure is used, the physical health of the 
woman whose pregnancy is being terminated is not in jeopardy.... Instead, the 
“typical” patients tend to be young, low-income women, often poorly educated or 
naive, whose reasons for waiting so long to end their pregnancies are rarely medical. 

 
Shortly thereafter, in February 1997, the abortion industry's disinformation campaign completely 
exploded when Ron Fitzsimmons -- then and now the executive director of the National Coalition of 
Abortion Providers (an association of 150 or so abortion providers) -- gave a series of well-publicized 
interviews in which he acknowledged that the claim that the partial-birth abortion procedure was used 
rarely and mostly in acute medical situations was merely a “party line,” and was false.  Mr. 
Fitzsimmons expressed regret about his own previous (albeit minor) role in propagating that “party 
line,” explaining, “I lied through my teeth.” 
 
The truth, Mr. Fitzsimmons said, was that “[i]n the vast majority of cases, the procedure is performed 
on a healthy mother with a healthy fetus” (The New York Times, Feb. 26, 1997). He estimated that 
3,000-5,000 abortions annually are performed by the partial-birth method.  Here are two examples of 
clear reporting on these revelations, including confirmations from other pro-abortion sources: 
www.nrlc.org/abortion/pba/PBA%20NYT%20lied.pdf  
and www.nrlc.org/abortion/pba/PBA%20activists%20lied.pdf 
 
In addition, in early 1997 the PBS media criticism program Media Matters reviewed the history of the 
news media's gullible acceptance of the abortion lobby's original disinformation about partial-birth 
abortion, and concluded that it was a case study in bad journalism.  See: 
www.pbs.org/wnet/mediamatters99/transcript2.html 
 
The Washington Post’s David Brown was shown on the program saying that the Post study found, 
“Cases in which the mother's life were at risk were extremely rare. . . . Most people who got this 
procedure were really not very different from most people who got abortions.” 
 
 Is Partial-Birth Abortion Performed “Rarely”? 
 

 The Washington Post reported that a committee of the Virginia legislature passed a 
bill to ban the “rarely used” method (Jan. 28, 2003)   Likewise, the Associated Press 
reported, “A bill seeking to ban a rarely performed procedure commonly referred to as 
‘partial-birth abortion’ moved along in the [Virginia] Senate . . .”  (Jan. 30, 2003) (Many 
similar sightings in other media.) 



 

 

6 

 
Peggy Girsham, deputy managing editor of NPR News, recently sent out a note cautioning NPR 
reporters, “It is not correct to call these procedures ‘RARE’ -- it is not known how often they are 
performed.”  However, in fact enough is known to demonstrate that it is tendentious to dismiss these 
brutal procedures as “rare.”  
 
Only one state (Kansas) requires reporting the partial-birth method separately from other methods used 
at the same stages in pregnancy. 5  As noted, in 1997, Ron Fitzsimmons, executive director of the 
National Coalition of Abortion Providers, estimated approximately 3,000-5,000 abortions were 
performed by the method annually.   However, since the Supreme Court’s 2000 ruling in Stenberg v. 
Carhart rendered unenforceable the bans on partial-birth abortion that had been enacted by more than 
half the states, the number of partial-birth abortions may have climbed since Mr. Fitzsimmons made 
that estimate.  A voluntary survey of known abortion providers conducted by the Alan Guttmacher 
Institute (a special affiliate of Planned Parenthood), released in January 2003, claimed 2,200 partial-
birth abortions in the year 2000 (despite a survey question so convoluted that daily practitioners of the 
method could have honestly answered “zero”). This was more than triple the absurdly low number of 
650 obtained by AGI using the same question just four years earlier – yet both numbers were 
immediately accepted by some journalists as reliable.  So has the number of partial-birth abortions 
more than tripled in just four years?  If so, isn’t that news? 
 
None of these numbers justify the dismissive adjective “rare.”  Rare, compared to what?  Usually, 
the answer is, “Rare, compared to first-trimester abortions performed by entirely different methods.”  
But why is that the apt comparison?  It is evident that a substantial fraction of the population, and 
many state and federal lawmakers, believe that there are some important distinctions between 
abortions performed by vacuum aspiration or drugs during the first three months, and abortions 
performed in the fifth month and later involving partial delivery while the baby is still alive.   
 
Rare?  If a virus had killed 5,000 (or 2,200) newborn premature infants in neonatal units in one year, it 
would be declared an epidemic and reported on the evening news -- even though that would be a “very 
small fraction” of all premature infants cared for in neonatal units during a year. 
 
 
 
 Resources 
 
Additional documents on medical, legal, and legislative  aspects of partial-birth abortion are posted on 
the NRLC website at www.nrlc.org/abortion/pba/index.html.  A good primer on the issue is the 
testimony NRLC presented to a joint hearing of the U.S. Senate Judiciary Committee and the U.S. 
House Judiciary Constitution Subcommittee in March, 1997, which contains footnoted citations to 
some of the more thorough journalistic examinations of the issue (including interviews with partial-

                                                 

 5 In 1999, Kansas abortionists reported they performed 182 partial-birth abortions on babies who 
were defined by the abortionists themselves as “viable,” and they also reported that all 182 of these were 
performed for “mental” (as opposed to “physical”) health reasons.  See page 11 of this document: 
http://www.kdhe.state.ks.us/hci/99itop1.pdf 



 

 

7 

birth abortionists) and to various primary documents.  The testimony is posted here:  
www.nrlc.org/abortion/pba/test.html 
 
The eight-page instruction paper on how to perform a partial-birth abortion that began the whole 
partial-birth abortion debate, written by an abortionist in 1992, is posted on a congressional website 
here:  www.house.gov/burton/RSC/haskellinstructional.pdf 


